Published 2018-05-23 00:00:00
Normand Server og Normand Supporter konverteres til hybrid

Utslippene reduseres med 15 til 20 prosent for SolstadFarstad-fartøyene Normand Server og Normand Supporter når de bygges om til hybridfartøy. Westcon har fått oppdraget om å levere batteripakke, samt stå for installasjon og ombygging av fartøyene.

"Vi er opptatt av å ta i bruk ny teknologi som gjør våre fartøy tryggere og mer effektive. Allerede har vi flere hybridbåter i flåten med svært gode erfaringer knyttet til driftsøkonomi, operasjon og sikkerhet. Med to nye hybridskip styrker vi driftseffektiviteten i vår flåte ytterligere", sier Tor Inge Dale, COO i SolstadFarstad.

Normand Server og Normand Supporter bygges om i henhold til DNV GL Battery Power-notasjon, som innebærer at batteriløsningen er klassifisert som en erstatning av en dieselgenerator. Batterieffekten er på 560 kWh og begge skipene vil også klargjøres for plug-in hybridløsning (landstrøm). Utslippsreduksjonen som følge av ombyggingen beregnes til om lag 15 til 20 prosent.

"Oppnådd fuelreduksjon (og utslipp) avhenger av bruksområde og i en ren DP-operasjon kan det være opptil 30 prosent effektivitetsgevinst. Foruten gevinsten får vi gode tilbakemeldinger fra mannskapet om at fartøyene er enkle å operere, oversiktlige og trygge", sier Svein Erik Isaksen, Environmental Engineer i SolstadFarstad.

Batteripakken til de to fartøyene leveres av Westcon Power & Automation og ombyggingsarbeidet utføres av søsterselskapet Westcon Yards. Westcon har lang erfaring med slike prosjekter, ifølge Frode Skaar, leder for salg og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation:

"Vi ser frem til å levere våre velutprøvde løsninger til SolstadFarstad, og avtalen styrker vår ledende posisjon som leverandør av komplette elektriske kraftsystemer for maritim sektor. Sammen med rederiet har vi jobbet for å finne gode og enkle hybridløsninger, noe som vil gi kort installasjonstid og som opptar lite areal på dekk", sier Skaar.

Ombyggingen av Normand Server og Nordman Supporter støttes av NOx-ordningen og er beregnet å ta om lag to uker.

© 2014 Shipping Publications as   Phone +47 331 81180   info@shipping-publ.no