Published 2018-08-29 00:00:00
Golden Energy bestiller batterisystem fra Rolls-Royce
Rolls-Royce Commercial Marine har signert en ordre med Golden Energy Offshore i Ålesund om levering av batteridrevne energisystemer til to offshorefartøy (PSV).

Kontrakten inkluderer SAVe Energy-systemet som Rolls-Royce lansert tidligere denne måneden (15. august). I tillegg vil de to fartøyene få en ingeniørmessig oppgradering av eksisterende Rolls-Royce teknologi om bord – det inkluderer oppgradering av DP-systemet, hovedtavle og ACON kontrollsystemet som er koblet til Rolls-Royce’ system for overvåking av alt energiforbruket om bord.

Samlet sett vil de to forsyningsskipene Orla og Frayja få en oppgradering som både er til fordel for miljøet og for driftsøkonomien. Golden Energy Offshore har mål om miljøvennlig og kostnadseffektiv drift av alle sine skip, med vekt på energieffektivitet, bærekraft og lave utslipps, i tråd med IMOs standard for en Ship Efficient Management Plan (SEEMP). Selskapet er blant de få globale offshoreoperatørene som er fullt sertifisert etter ISO 50001-standarden for energistyring. Det innebærer at de har et rammeverk for hvordan energieffektivitet skal måles, registreres, rapporteres og revideres.

– Vi begynte først ved å integrere bærekraft i selskapets rutiner og systemer for flere år siden, og det har utviklet seg til en kontinuerlig reise med tanke på energieffektivitet, god drift og bærekraft, sier Per Ivar Fagervoll, adm. direktør i Golden Energy Offshore.

Golden Energy har delta i en rekke prosjekter som går fra fysiske installasjoner og oppgradering av fartøy til digitale "Big Data"-prosjekter. Alle med klare mål for miljøforbedringer.

– Den miljømessige reisen vår har vært en suksess, og en oppgradering til hybriddrift med batteri er det neste logiske steget for oss, sier Fagervoll.

SAVe Energy fra Rolls-Royce er et konkurransedyktig og effektiv system basert på lithium-ion batterier med vannkjøling. Systemet er modulbasert og kan skaleres med tanke på både størrelse og effekt. SAVe Energy er utviklet i tråd med internasjonale retningslinjer for lav- og nullutslipp.

“SAVe Energy egner seg godt til oppgraderinger som denne vi nå skal lever til Golden Energy. Her blir energilagringsenheten levert i en kontainer som kan monteres på dekk på et eksisterende skip. Den ekstra batterikraften kan brukes til peak shaving, som reserveenergi i kraftintense operasjoner - såkalt «spinning reserve», og ikke minst vil systemet være egnet i flere ulike typer batteridrevne skip i tillegg til offshorefartøy, som cruiseskip, ferger, slepebåter og multifunksjonsbåter, sier Ronny Pål Kvalsvik, VP Sales & Customer Management i Rolls-Royce Marine.

Orla og Frayja operer i dag ut fra Stavanger, og er velkjente skip for Rolls-Royce. Begge har Rolls-Royce UT 776 CD design tilrettelagt for oljevernsoperasjoner, og de har en stor pakke med utstyr fra Rolls-Royce ombord. Det inkluderer Energy Monitoring-systemet som ble lagt til skipene og begynte å samle inn data i 2015, og har blitt koblet til andre teknologiske pilotprosjekter hos Golden Energy Offshore.

– Vi er overbevist om at lavere drivstofforbruk og reduserte utslipp gir Golden Energy Offshore et konkurransefortrinn når offshoreoppdragene skal fordeles. Og selvsagt har vi et miljøansvar som rederi, og legger vekt på bærekraft, sier Per Ivar Fagervoll.

© 2014 Shipping Publications as   Phone +47 331 81180   info@shipping-publ.no