Published 2019-03-25 00:00:00
Ny Sundsbøen bestillt ved Selfa

Rederiet Frantzen AS har bestilt en ny Selfa 1099 MAX. Fartøyet er nå under bygging på Rødskjær og vil ha hybridelektrisk fremdriftsanlegg.
Fartøyet skal primært drive med vorm- og snøreline på fiskefeltene utenfor Båtsfjord.
I tillegg blir båten rigget for garnfiske. Fartøyets navn blir MK Sundsbøen
Fartøyets spesifikasjoner
Lengde: 10,99 meter
Bredde: 4,30 meter
Lasterom: 20 m3
Akterdekk: 24 m2
Fremdriftsanlegg
Hymatech lever Hybrid-X hybridelektrisk fremdriftsanlegg. Anlegget vil spare ca 50 % av normalt dieselforbruk, og gangtimene på forbrenningsmotoren vil bli 50-80 % lavere.
«På kjøpet» får man en 36 kW generator.
Gearboks er Twin Disc MGX 5075 IV levert fra Progress AS.
Driften av hydraulikkanlegget skjer med elektromotor.
Det er de svært gode erfaringene etter tre års feilfri drift av elsjarken Karoline ligger til grunn for det nye Hybrid-X-anlegget. Den nye anlegget er enklere og derved vesentlig rimeligere enn installasjonen på Karoline.
Fiskeutstyret
Lorentzen skal levere en S50 1.200 kilo linekveiler. I tillegg får fartøyet avanserte elektriske sidepropellere forut/akter, samt Selfa Kontroll Ballastsystem. Da kan fartøyets trim stb/bb, forover/akterover, samt totalvekt styres fra et panel i styrhuset.
Finansiering
Fartøyet er finansiert med egenkapital, lån fra Innovasjon Norge, og tilskudd for hybriddelen fra Enova.
Lofotfishing 2019
Hybridanlegget til Frantzen AS vil bli vist på Lofotfishing 2019, og da vil interesserte få se hvordan den nye teknologien fungerer.

© 2014 Shipping Publications as   Phone +47 331 81180   info@shipping-publ.no