Published 2022-06-19 00:00:00
MOEN bygger verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt

Salmonor og MOEN Verft signerer kontrakt på bygging av verdens første H2-elektriske arbeidsbåt. Katamaranen skal høsten 2023 tanke grønt, lokalprodusert hydrogen.

MOEN Verft har ledet industrikonsortiet og skal bygge det som blir verdens første hydrogen-elektriske havbruksfartøy på sitt eget verft på Kolvereid i Nærøysund kommune. Fartøyet er designet av Marin Design, Moen Marin har ansvar for fremdrift. NTE Energi og H2 Marine skal bygge pilotanlegget som skal forsyne fartøyet med lokalprodusert, grønt hydrogen. Den offensive hydrogensatsingen er støttet med 28,75 millioner kroner av Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet gjennom det statlige Pilot E-programmet.

– Statens tro på dette prosjektet har vært uvurderlig, og uten det økonomiske bidraget ville det ikke vært mulig å realisere, sier konsortiets leder Paul Ingvar Dekkerhus, administrerende direktør i MOEN Verft.
Stor tro på design og teknologivalg

Den 15 meter lange katamaranen og bunkringsløsningen for hydrogen er utviklet på Salmonors kravspesifikasjoner av et industrikonsortium bestående av ledende aktører innen miljøvennlige båt- og energiløsninger.

– Utviklingsarbeidet som det siste året er gjort i tett samarbeid med industrikonsortiet, har gitt oss design og teknologivalg for en trygg, god og pålitelig arbeidsplattform. Fartøyet vil fra høsten 2023 bidra til å redusere det samlede fotavtrykket fra vår lakseproduksjon, og samtidig redusere drivstoffkostnadene, sier prosjektleder Roger Eiternes i Salmonor.

© 2021 Shipping Publications as   Phone +47 331 81180   info@shipping-publ.no